Sanofi
A A A

Ból brzucha podczas stresowej sytuacji - jak radzić sobie ze stresem?

bol-brzucha-podczas-stresowej-sytuacji

Pośpiech, nerwy i natłok obowiązków to często nasza codzienność. Nieustanne narażenie na stres często objawia się bólem i dyskomfortem w okolicy brzucha. Jak rozpoznać, że nasze objawy wynikają z nadmiernego napięcia? Jak poradzić sobie z sytuacjami stresowymi i zapomnieć o bólach brzucha z nerwów?

Jak rozpoznać ból brzucha ze stresu?

Stresowe bóle brzucha należą do zaburzeń czynnościowych, to znaczy takich, które związane są z zaburzeniami w prawidłowym funkcjonowaniu przewodu pokarmowego, nie zaś ze zmianami organicznymi czy biochemicznymi. Napięcie i nerwy prowadzą do zaburzeń perystaltyki oraz niekontrolowanych skurczów żołądka i jelit, którym towarzyszą często wzdęcia, biegunki i zaparcia. Kortyzol - hormon stresu - dodatkowo wzmaga produkcję kwasu żołądkowego, co może prowadzić do podrażnienia śluzówki żołądka i zwiększać ryzyko powstania wrzodów.

Bóle brzucha związane ze napięciem nerwowym mogą pojawić się zarówno w przypadku przewlekłego stresu, jak i nagłych emocjonalnych sytuacji. Ból taki będzie miał najczęściej charakter skurczowy lub gniotący, a czasem może to być tylko wrażenie ucisku lub “ściśnięcia żołądka”. Lokalizuje się najczęściej w śródbrzuszu (okolica jelit) lub w nadbrzuszu (okolica żołądka). Z dużym prawdopodobieństwem będzie mu towarzyszyć wzdęcie lub uczucie przelewania, może też ustępować po wypróżnieniu lub oddaniu gazów. Jednak trzeba pamiętać, że nie każdy ból brzucha jest związany ze stresem. Sytuacje, które powinny nas zaniepokoić i skłonić do szybkiej konsultacji z lekarzem, to między innymi nagły, bardzo silny ból, często wyraźnie zlokalizowany, a także krew w stolcu lub krwiste wymioty. Zatrzymanie stolca lub gazów, a także napięty, deskowaty brzuch są bardzo poważnymi stanami, które wymagają natychmiastowej pomocy.

Domowe sposoby na stres

Dawka stresu, na którą każdego dnia jest narażony nasz organizm, jest w dzisiejszym świecie wyższa niż kiedykolwiek. Życie w biegu, nerwy w pracy, a do tego duże ilości negatywnych informacji, którymi jesteśmy codziennie zalewani z telewizji czy social mediów - to wszystko może mieć poważne skutki zarówno dla naszego samopoczucia, jak i zdrowia fizycznego. Sposobów radzenia sobie ze stresem jest wiele i dla każdego będą one trochę inne, ale ważne jest, by znaleźć swój złoty środek. Jeśli czujemy się przytłoczeni, wyczerpani i nie mamy już sił, zawsze warto sięgnąć po pomoc specjalisty, który dotrze do źródeł problemu i pomoże walczyć z nim długofalowo. Jeżeli jednak sprawa nie jest na tyle poważna, to warto najpierw wypróbować domowe sposoby na opanowanie stresowych sytuacji, po to, by zahamować wpływ nadmiernego stresu na nasze zdrowie.

Zioła na uspokojenie i stres

Ziołolecznictwo jest wykorzystywane w medycynie od tysięcy lat, a zioła o charakterze uspokajającym, łagodnie usypiającym i zmniejszającym negatywne skutki stresu są bardzo popularne. Wiele ziół dostępnych jest w postaci do sporządzania gorących naparów, jak również są takie w formie gotowych preparatów aptecznych. Jedną z najpopularniejszych roślin jest melisa, która wykazuje właściwości delikatnie uspokajające, wyciszające i pomagające w zasypianiu, może również działać rozkurczająco w zaburzeniach jelit wynikających ze stresu. Waleriana, czyli poprawnie kozłek lekarski - znana dobrze wśród naszych babć - znana jest również z działania rozkurczowego, zmniejszającego napięcie i lekko usypiającego. Do innych popularnych ziół należy passiflora, chmiel, rumianek czy dziurawiec. Należy jednak pamiętać, że choć działanie preparatów ziołowych może nam pomóc doraźnie stłumić objawy nadmiernego stresu, to tak naprawdę najważniejsze jest zadziałanie na przyczynę nadmiernego napięcia. Dodatkowo trzeba zaznaczyć, że choć zioła mają generalnie dość słabe działanie, to jednak niektóre z nich mogą wchodzić w interakcje z lekami, więc jeśli przyjmujemy coś na stałe, to konieczne będzie uważne przeczytanie ulotki i konsultacja z lekarzem.

Techniki relaksacyjne

Techniki relaksacyjne, czyli specjalne ćwiczenia, pozwalające na wejście w stan relaksu i odpoczynku, są bezpiecznym sposobem na opanowanie emocji w sytuacjach związanych z nadmiernym stresem. Trening relaksacyjny należy do sposobów wspomagającego leczenia nerwic i jest zalecany przez psychiatrów i psychoterapeutów jako uzupełnienie terapii. Jedną z prostych technik relaksacji jest świadome oddychanie. Polega ono na wykonywaniu głębokich oddechów przeponowych - spokojny maksymalny wdech, zatrzymanie oddechu na 1-2 sekundy na szczycie wdechu, a następnie powolny, świadomy wydech, który powinien trwać około dwa razy dłużej niż wdech. Należy wykonać 10 takich oddechów, podczas których skupiamy uwagę tylko na nich. Innym sposobem wprowadzenia się w stan odprężenia jest technika relaksacji Jacobsona, która polega na świadomym napinaniu i rozluźnianiu kolejnych grup mięśni. Jest ona często używana pomocniczo w problemach z zasypianiem. Do technik relaksacyjnych należy również popularna aromaterapia.

Leki na stresowy ból brzucha

Częstym objawem somatycznym stresu są bóle brzucha, które najczęściej mają charakter skurczowy, ale mogą również wynikać z podrażnienia śluzówki żołądka kwasem żołądkowym, powstającym w nadmiarze pod wpływem stymulacji kortyzolem - hormonem stresu. Dodatkowo, bólowi brzucha z nerwów mogą towarzyszyć inne objawy związane z zaburzeniami perystaltyki, na przykład biegunki, zaparcia czy nawet wymioty. W sytuacjach znacznego nasilenia objawów, gdy domowe sposoby na stres zawiodą, konieczne może okazać sięgnięcie po leki na ból brzucha. Dobrym pomysłem może być wybranie leku rozkurczowego, który zahamuje nieprawidłowe skurcze mięśni gładkich, powodując ustąpienie ucisku i regulację nieprawidłowej perystaltyki jelit. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli takie sytuacje zdarzają się często, a jesteśmy narażeni na przewlekły stres, to mamy zwiększone ryzyko przerodzenia się takich objawów w zespół jelita nadwrażliwego, w związku z tym powinniśmy skonsultować się z lekarzem, który postawi odpowiednią diagnozę i wdroży leczenie długofalowe.

Jak się nie stresować?

Prosta odpowiedź brzmi: niestety, nie da się wyeliminować stresu z naszego życia. Choroby, trudności dnia codziennego czy przykre wydarzenia to coś, na co nie mamy wpływu. Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia i w małych dawkach jest nam potrzebny - bo to właśnie on mobilizuje organizm do działania i “podkręca” nasze możliwości. To, na co mamy wpływ, to nasza reakcja na przykre niespodzianki, które przynosi życie. By żyć w zdrowiu i dobrym samopoczuciu, konieczne jest wypracowanie mechanizmów radzenia sobie z sytuacjami stresującymi w taki sposób, by nie determinowały całego naszego życia. Warto zacząć od prostych, codziennych czynności, które zmniejszą nasz “bazowy” poziom stresu i pomogą zachować kontrolę nad swoim życiem i emocjami. Planowanie zajęć i wykonywanie zadań od razu zamiast zostawiania ich na ostatnią chwilę, zapewnianie organizmowi codziennej aktywności i odpowiedniej dawki snu, ograniczenie ilości czasu spędzanego przed komputerem i na przeglądaniu social mediów na rzecz poczytania książki - te wszystkie proste zmiany pozwolą nam nieco zwolnić w pędzącej rzeczywistości. Przydatne może okazać się nauczenie technik relaksacyjnych i wybranie tych, które działają u nas najlepiej. Medytacja, gorąca kąpiel czy po prostu wyciszenie podczas słuchania ulubionej muzyki to inne świetne sposoby na relaks. Najważniejsze to umieć znaleźć czas dla siebie i odpocząć od gonitwy myśli i natłoku obowiązków, choć to często trudne, a czasem może wydawać się niewykonalne. W takich sytuacjach, a także wtedy, gdy nadmiar stresu przerodzi się w zaburzenia lękowe czy depresyjne, przydatna może się okazać konsultacja z psychoterapeutą lub psychiatrą i podjęcie terapii.

MAT-PL-2001742-1.0-10.2020

lek. Olga Kałużna


Wybierz odpowiedni wariant NO-SPY dla siebie!


Przeczytaj również

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.
Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera. Polityka cookies

×